2010. november 4., csütörtök

Musical

Musical ez egy olyan szó, amit jó formán mindenki ismer, bár a jelentésével nem mindenki van teljesen tisztában. Ugyanis musical összetett dolog.
Egy részt két oldalú maga a műfaj, hisz színházban született, de később filmvásznon is készültek musicalek, nem csak Broadway darabok, hanem új musicalek is születtek.
Pl. az 56 csepp vér című magyar film is egy ilyen musical.

De nem is ez a legfontosabb. Musicalek között nagy különbség vannak.
Egy részt témában is lehetnek különbségek. Hisz vannak a nagyon komoly drámai musicalek, mint a West Side Story, de vannak olyan musicalek is amiknek a nevettetés a fő céljuk, ilyen pl. Spamalot, illetve vannak olyan musicalek, amik nagyon komoly társadalmi problémákat vesznek elő /pl. az AIDS/ ilyen a Rent, ami maga nevében egyedülálló volt, hisz előtte nem volt ilyen musical.

De nem csak téma, hanem stílusban is vannak különbségek, vannak klasszikusabb musicalek,
vannak rockosabb musicalek, és vannak un. pop musicalek is.
De olyan is előfordul hogy egy musicalen belül keverednek a dolgok, pl. a magyar Szentivánéji álom musical darabot nehéz lenne besorolni musicalen belül kategóriába, ezért is nevezték el World musicalnek.

És most kitérnék, hogy nálam hol kezdődött a musical dolog.
Gyerekkoromban kezdődött.
Két meghatározó élményem volt, egyrészt a Padlás című előadás, amit kétszer is láttam gyerekként színházban.
Illetve a TV-ben láttam még egy musicalt, szintén színházi darab, ez Légy jó Mindhalálig volt, Szinetár Dórával. Aki már akkor roppantul megtetszett, mivel már akkor is nagy jó hangja volt.

Aztán tinédzserként eltávolodtam a musicalek világától. Akkoriban még elég fiatal volt, és egyszer ment a tv-ben Jézus Krisztus Szupersztár film, és az akkoriban nagyon nem tetszett. Ma már nagyon tetszik, hisz sokkal érettebb lettem azóta, és fantasztikus dalok vannak a darabban.

Ezért így musicalek távol maradtam. Bár Padlás akkor is kedvencem volt, örökre szépek a kedvencem a dalom a darabból. Aztán főiskola alatt tértem vissza musical világába.
Bár igazából ennek volt az előzménye.

Az előzmény az volt, hogy 90-es években egyik kedvenc bandám az Emberek együttes volt.
Annak az énekese Miller Zoltán volt. És egyszer az egyik rádióban elkaptam egy interjút, amennyiben arról beszélt Milu /ez a beceneve/ hogy musicalekkel kezdett el foglalkozni.
Az interjú újból felhívta a musicalekre a figyelmet, de az igazi áttörést, nem ez hozta meg.
Hanem egy ismeretlen francia dal, amit rádióban hallottam, és nem tudtam mi is az.
Aztán egyik lány ismerősömtől tudtam meg, hogy ez Roméo et Juliette betét dala.
Még hozzá a Les rois du monde.
Annyira tetszett ez a dal, hogy letöltöttem a teljes albumot.
És jóformán állandóan ezt hallgattam, majd sikerült letöltenem az előadás felvételét is ami nagyon tetszett.
És innen indult ki, hogy kíváncsi voltam a magyar előadásra, ami akkor már volt.
Nagyon vártam, és meg is kaptam a darabot, megnéztem és egy óriási csalódás volt.
Ezt most nem részletezném, de nagyon durván lejárattak Shakespearet, viccet csináltak az egészből, majd a történet végét átírták, ami csak újabb szeg volt William koporsójába. De jó volt látni újból Dórit, és ez a darab felhívta figyelmemet arra, hogy Magyarországon igen komoly musical színészek vannak. Kaptam más darabokat Mozart! és Rudolf, és azok is nagyon tetszettek, így szépen lassan kialakultak a kedvenceim.
Férfiaknál a már említett Miller Zoltán, Dolhai Attila, és Homonnay Zsolt
Nőknél: a már említett Szinetár Dóra, Vágó Bernadett, és Mahó Andrea.

Aztán egyre több musical láttam és hallgattam.
És nagyon sok tetszett, mindegyikben volt valami amit nagyra lehetett értékelni.

Aztán megtudtam, hogy neten is lehet találni musicaleket és egyéb színházi darabokat és én ezen felbuzdulva, külön színházi részleget hoztam létre a saját fórumomon, ami formula1-es fórumnak indult első sorban. De rá kellett döbbennem, hogy ez hatalmas téma, így rendhagyó ötletem támadt, létre hozom Magyarország első olyan oldalát aminek a fő témája musicalek és színházi darabok megosztása lesz. Ez a mai napra nagyon sikeres lett.
Ugyanis én magam már lassan 50 darabot töltöttem fel.
Legtöbb magyar musical, abból 30 biztos van, de szerintem több is, illetve vannak még francia musicalek, operettek, sőt prózai darab is, abból csak egy, de még több is várható.

Zárásképpen:
Musicalt én amúgy még egy szempontból csoportosítom és 3 kategóriát különböztetek.
Magyar, francia, és angol nyelvű/ Broadway- West End/
És én minden 3 fajtát nagyon szeretem.
Persze mindenütt vannak jobb és kevésbé jó darabok.
Broadway darabok közül pl. kiemelném a Muzsika Hangját vagy a Jelenkorból Wicked-et, de nagyon sok jó darab van.
Francia darabok közül nagyon nehéz választani Rómeó volt az első "szerelem", de talán nem Rómeót nevezném. hisz pl. XIV. Lajos készített musical nagy hatással volt rám.
De a legkomplexebb francia musicalnek a Notre Dame de Parist nevezném.
Már a téma is adott volt egy jó musicalhez, és döbbenet amit kihoztak belőle a franciák.
Szereplők nem csak jól játszanak hanem illenek is karakterekhez kinézetben vagy hangban.
Bár Esmeraldat én szebbnek képzeltem el, de ez legyen legkisebb baj.

Folytatás következik majd. Még pedig a színházi élményeimről fogok beszámolni.
Nem volt olyan sok eddig, de azok jók voltak.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése