2020. február 24., hétfő

Once / Egyszer - Madách Színház

Once vagy magyarul Egyszer a Madách 2019/2020-as évadjának első bemutatója egyben legnagyobb dobása. Madách most már jó ideje olyan dolgokkal rukkol elő, amikkel más nem.
Once meg az abszolút élő zene, hisz itt nincs külön zenekar, fellépő művészek szolgáltatják a zenét.
Ez egy érdekes dolog, hisz az egyik szünetben valaki arról beszélt, hogy nem élőben játszanak, aztán az egyik Madáchos dolgozó nő, elmondta neki, hogy pedig igen, itt élő zene van.
Ez is egy casting alapján dőlt el, és ide csak úgy lehetett jönni, hogy valami hangszeren játszanak a művészek. Még a táncosoknál is látni hangszert x jelenetben.
Pluszba ez egy film alapján készült musical, ami egy abszolút hétköznapi sztorival bír, ez nem szokványos, hisz történelmi vagy irodalmi műveket szoktak feldolgozni leginkább.
Viszont a Once-nak van még egy kuriózuma, még pedig hogy egy ír férfi és egy cseh lány szerezte a zenéjét, és ők is főszereplői a filmnek, és ettől mintha még valósban lenne a történet.
Madách Színház maga is bír ritkaságokkal.

Mamma Mia-n ráadásul fel lehet menni a színpadra és együtt énekelni, táncolni a színészekkel, egymással vagy éppen vonatozni.
Mary Poppins egy varázslat Berty égig menése, vagy a végén Mary repülése.
RockSuliban a gyerekek élőben játszanak.


És most megtörtént az, ami korábban sosem, hogy az Operettszínház vezető színészei közül kettő Dolhai Attila és Gubik Petra a főszerepeket játszhatja, ez korábban elképzelhetetlen, az is kisebb csoda, hogy Vágó Bernadett a Nyomorultakban játszhatta Fantine-t, ami egy mellékszerep.
Ráadásul korábbi színművészetes osztálytársakat is összehozott, akik nem igen játszottak együtt a színművészeti óta. Tompos Kátya, Dolha Attila, Zöld Csaba a korábbi diáktársak.
A Fiú: Zöld Csaba, vele láttam kevesebbszer a darabot, mert Attila nagy kedvencem, most is nyilvánvaló vált ennek az oka. Csaba kapcsán általában nálam az a negatívum, amikor indokolatlanul agresszív, ez a darab elején így van, és ezt nem tudom hova tenni. Emellett ez nem csak prózában jött elő, dalban is.
Ebben az előadásban olyan gyönyörű, lírai dalok vannak, amik ezt nem igénylik.Ráadásul ami nem tetszett, az hogy az első felvonásban duett eleje a részéről nem jó, énekel is meg nem is, ez a flegma hozzáállás nekem elsőre sem tetszett tőle.
Viszont a 2. felvonásban nagyon jó volt Csaba, ott van óceános dal az is remek volt.
2. felvonásban a duett reprízjénél normális énekelt az elejétől, így kompenzálta az 1. felvonást.
Dolhai Attila remekel ebben a darabban, talán még sosem volt ilyen jó, pedig élőben is láttam több szerepben, köztük Jézusként Szolnokon, arról sírva jöttem haza. De még is egészen zseniális, amit újból megvillant, amit már Koppány szerep is előhozott részben belőle, de ez még erőteljesebb alakítás, és a szerep is jobban illik hozzá, bár szerettem Koppányként, volt is benne erő, sőt az ellenoldalt is remekül hozta, de itt az igazi. Mondjuk Once akár valós történet is lehetne és kvázi jelenkorban játszódik. Ez nyilván sokat számít. De atekintetben semmin nem változtat, hogy Attila egy igazi Király és melléje egy igazi Királynő is dukál, ő pedig nem más, mint a Lány szerepében
Tompos Kátya. Ő egészen zseniális, korábban My Fair Lady-ben láttam ott is lenyűgözött, darab magasan legjobbja volt, és egy méltó Higgins-t is megérdemelne maga mellé, mert bármennyire szeretem Alföldi Robi beszédhangját, az éneklés nem az ő világa. Láttam is jobb My Fair Lady előadást, Ma éjjel táncolnékkal, ami az egyik legfájóbb átírás a Centrálos verzióban.
Kátya kapcsán ami elsőre beugrik, hogy neki jelenléte van a színpadon. Amikor színpadra lép, akkora vonza a tekintet, és iszonyat jól alakítja, próza az elképesztő, az az akcentus, és az ének szívbe markoló, a Lágy szóló dalai amúgy is drámaiak, és ez át is jön. Ő egy tényleg motiváló erő, ahogy fellép a bankban, azt szerintem oktatni kéne, elmond egy olyan beszédet, amiben nincs hiba.
Egy bizonyos szinten viszont rejtély marad a Lány, de ez is mutatja, hogy egy igazi nő.
A másik Lány. Gubik Petra. Ő volt az utolsó, akivel még nem láttam az előadást, mindenki más már meg volt. Petu nem okozott csalódást, sőt hatalmasat alakított, ez a Monte Cristo Grófjánál is jobb lehet, bár az egészen más darab, meg itt főszerepet játszik, szinte végig színpadon van, próza kiemelkedik nála, legtöbbet a Fiú énekli, neki két szóló dala van emellett még van a duettjük, ami a fináléban is előkerül, az a dal Oscar díjt kapott nem véletlenül. Nagyon jó, az egész darab tele van jó dalokkal. Nekem az oceánnál énekelt dal a kedvencem a Fiútól, meg úgy a darabról, bár a duett egy külön szint.
Petunál azt emelném ki, hogy nagyon laza tudott lenni, ő nem csak korban alakításban is egy fiatalabb karaktert hozott, bizonyos mondatoknál kijött, a rendi-bendi jut így hirtelen eszembe.
Viszont nagyon komoly az átélése és a második felvonásban eszméletlen mit csinált, ott van egy szívszaggató szólója, nagyon szép volt. És a személyes bája sem elhanyagolható, Petu nagyon aranyos tud lenni, prózában volt olyan jelenet ahol rádőltem korlátra.
Viszont picit önbizalomhiányosnak érzem Petrát, a banki jelenetnél hiányzott a kraft egy kicsit. Kátya lyukas beszél az ember hasába, Boginak is komoly kiállása van.
De az átélést kiemelném nála, mert az nagyon meg volt, 2. felvonás végi szóló az pazar volt, taccsra tevés tipikus esete. Illetve a humoros oldalát még nem igazán láttam, bár az Elfújta a Szélben van egy-két jelenet ami vicces, legfőképpen amikor alkoholba fojtja a bánatát. 
Esmeralda után ez megint egy telitalálat, és azóta még jobb lett Petu. Le a kalappal!
Ezzel még nincs vége, mert van egy musicales ismerősöm, aki mondta nekem, hogy menjünk el a művészbejáróhoz, oda is jutottunk elég későn, és már azt hittem, hogy nem jön ki már senki akire várunk, erre megjelenik Petra a semmiből, és kedvesen üdvözöl minket, amiből egy kisebb beszélgetés lett, nagyon pozitívan zárult ez a nap, és Petu tényleg egy kedves, tündéri nő.
Köszönök neki mindent.
Simon Boglárka a 3. Lány. Bogi itt is remekel, viszont ő Csabával láttam eddig, illetve Csabát is csak vele. Kettőjük között viszont nagyon jól működik a kémia. Oceános résznél mondhatni szót egyszerre mondják ki, Attila a mondhatni-val kezdte a mondatot, Csaba azzal zárta. De ez megmaradt. Alapból ez az egyik kedvenc jelenetem, és itt van humor is, de másrészről komolyság is, és itt kérdez rá a Fiú, hogy még mindig szereti e a férjét a Lány. Bogi alakítását viszont nem tudnám szavakkal leírni, bár nála tényleg ezen van a hangsúly. Nagyon meg van az éle minden egyes mozdulatának.
Míg Kátyának egy komoly jelenléte van a színpadon, tökéletes akcentusa, és komoly drámai vénája.
Petra viszont egy kedves, aranyos lány a színpadon tényleg, és ő is remekül csinálja szinte végig.
Kulcspontok a szóló dalok hozták libabőrt.
Bogi kapcsán az erőt tudom kiemelni, hihetetlen lelki erő van benne, másik két lánynál már az elején is van hogy maga alá kerül, de ő nem, komoly tartással csinálja végig. De szívvel és lélekkel, ami nagyon fontos. Viszont éneklésben a három lány ugyanaz a szint, őket hallgatva hasonló hangjuk is van, vagy legalábbis darabban mindenképpen.
Egy szóval összefoglalva: Kátya ragyogó, Petu aranyos, Bogi megingathatatlan. 

Billy a hangszerboltos, egy nagyon szimpatikus ipse, bár meglehetősen sajátos, kissé tudathasodott karakter, hisz mond valamit, majd utána annak az ellenkezőjét de ezekből születnek a legjobb poénok, mint a dublini helyszínelők pl.
Lőrincz Sándor remekel ebben a szerepben, nekem ő nagyon tetszett, sokkal inkább, mint Barát Attila, bár legutóbb Attilával is tetszett, akit kedvelek, más szerepekben eddig mindig tetszett, sőt Fáraóként egészen zseniális a Józsefben.
Sándor nagyon adja ezt a karaktert, és ezért is egy fokkal, de ő tetszik jobban az előadásban.
Baruska, a Lány anyja. Köztük semmilyen különbség, két musicales legenda, Fehér Adrienn és Sáfár Móni, elképesztő amit nyújtanak, pedig sokat nincsenek színpadon, de az a történet amit elmesél Baruska, és ahogy teszi, az zseniális
Bár kedvenc jelenetem amikor szájon csókolja a Fiút, amikor először találkoznak.
Reza. Békefi Viktória egészen elképesztő ebben a szerepben. Bár most 2* láttam mellékszerepben, és mondjuk Monte Cristo Grófjában Haydée-nek van saját dala, Rezanak nincs, de így is emlékezetes a karakter, hisz szívdöglesztő, eddig Viki elvarázsolt a színpadon, és pont Monte Cristoban láttam először, hogy nagyon szexi bír lenni, és ez a Once-ban már kegyetlenül az volt.
Szemerédi Bernadett is nagyon jó a szerepben, őt a nyáron láttam Városmajori Színpadon a Csodaszarvasban és a Valahol Európában előadásokban, Suhancként remek volt, ezek után vártam mit alakít a Once-ban. Nem csalódtam. Ő is igen dögös, bár ő formásabb alakkal bír, mint Viki, de hatás abszolút hasonló. Meg az eléjétől kezdve nagyon jó, amikor TV-t néz a fiúkkal, az zseniális.
Andrej ez az a karakter ahol némi különbség van.
Mező Zoli zseniális ebben a karakterben, bár szegénynek a szerencsétlen karakterek szoktak jutni.
Viszont ő énekel az előadásban, a Ne siess című dalocskát, ez már nagy dolog, hisz alapvetően két főszereplő énekel csak ebben az előadásban, mondjuk az egész nóta pár sorból áll.
Krausz Gergő is egész jó, de az összhatás nálam más volt nála. Bár ez legyen legkisebb gond, hisz aki ebben a darabban játszik, az nagyon érti ezt a műfajt.

Svec a humor bomba. Az egyik legjobb karakter, ahogy megcsillantja az angol tudását, vagy a dob tompitása, illetve szereti a kávét, ez is vicces dolgot szül.
Sánta Lacinak az ilyen szerepek ajándék, most is brillírozik benne. Vámpírok Bálja demo CD óta szeretem őt, és azóta azért nagyon sokra vitte, aminek örülök, mert megérdemli.
Borsányi Dániel, akit a Sztárban Sztárból is ismerhetnek az emberek is nagyon jó a szerepben.
Ő úgy játszik, mintha felragasztotta volna a vigyort az arcára, és ez nagyon szimpatikus.
Ez a szerep inkább prózai, közös éneklések vannak, illetve a dob mellett gitározik is, ami nem semmi.
Le a kalappal fiúk előtt. Rajtuk kívül Billy is kéthangszeren játszik, bár az elsőt meg nem mondom, egy láda, amit üt.
Illetve az Apa is két hangszeren játszik. bár a melodika csak egy-egy szólamra kerül elő.
 Újabb remek kettős.  
Csuha Lajos egészen fantasztikus, ahogy megláttam a színpadon Willie Nelson hatást hozott nekem.
Jól énekel, ő nyítja a darabot, prózai részei zseniálisak.
Fillár István szintén nagyon jó. Őt is nagyon jó dolog a Madáchban látni, őt még Muzsika Hangjában láttam először, úgy hogy szorítottam, hogy Csengeri Attila legyen, de már elsőre le esett az állam.
Mind prózában, mind énekben zseniális. Sun City-ben azt is megmutatta, hogy mennyire humoros is tud lenni.
Bankvezető szerepében két fantasztikus humorú ember van.
Sándor Dávid egészen zseniális amit művel. Ez a szerep nagyon megtalálta, és nagyon él benne.
Magyar Attila, meg az egyik legjobb humorista alapból, félelmetes amit produkál, és ő azért még rá is kontrázik az egészre, a pénzkéréses rész vele is rendkívül vicces.
És ennek a karakternek is van egy dala, ami nagyon közönség szórakoztató, az egyik legnagyobb ovációt szokta kapni.És szerintem is zseniális.
Aemon, a hangmérnök szerepében, Torma Ferenc a nyerő nálam, ez is prózai szerep, és a beszédhangja remek, és amit mond belém ivódott: "Hatalmas zenélést csaptatok srácok."
Némedi Árpád is jó amúgy. Viszont ő is két hangszeren játszik, gitár mellett zongorán is.
Műsorvezető szerepében újabb Madách debütánsok.
Scheich Dávid, aki a We Will Rock You és Vámpírok Bálja itt is debütál, bár neki abszolút ensemble szerepe, leszámítva, azt a két mondatot amit elmond az első felvonás végén.
Csintalan Márk a másik MC, ő is jó abszolút.
Exbarátnők szerepében Balog Tímea és Pethő Dorottya, ők is egy szintet képviselnek.
Mondjuk érdekes mert őt felvételről halljuk, meg egy telefonbeszélgetés van vele, de a tömeg jeleneteknél színpadon van ő is, és hegedül, mint Reza.
A darab maga egy nagy érdekesség. Két olyan ember története, akiknek az élete sivár, de egyszer csak találkoznak, és megváltozik az életük, de még is hiába gyakorolnak egyformán pozitív hatást a másikra, az "ő történetük még sem ez". És a kulcsmondat Billyé: "Mitől jönnek össze az emberek és mitől maradnak együtt? .. Furcsa dolog ez a szerelem" Ez az amire kb. magunkban kell megtalálni a választ, és bár 6* láttam a darabot, most sem tudom megmondani mi az. Hisz itt minden adva, hogy két ember boldog legyen, de még sem élnek vele. Van még egy kérdés, hogy a szereplőink boldog lesznek e. És a Lány legnagyobb kérdőjel az egészben számomra. Hisz alapvetően ő hozza a legnagyobb áldozatot. És úgy többszöri nézés után azon is elgondolkodtam, hogy a végén igazat mond e. Hisz az egy dolog, hogy mindig komolyan beszél, hisz ő cseh.
Ráadásul a zárójelenet is rátesz egy lapáttal. De ettől jó előadás ez, és a film is így zárult, amit hamarosan meg fogok nézni. És ez picit Miss Saigonos, és abban szintén Dolhai Attila játszott, sőt én vele láttam először. Hisz ott kulcskérdés, hogy mi lesz Chris-el és Ellen-el. Mondjuk számomra ők nem lehetnek boldogok, hisz Chris felelős Kim haláláért, hisz megtagadja őt, az nagyon nem szimpatikus, ráadásul végén ki is jön, hogy ő tényleg szerette Kim-et. Bár a két darab nagyon más, hisz itt a Fiúnak csak az exével van kapcsolata, még is kötődik a Lányhoz, és ez a kapocs gátló tényező lehet. Nehéz megmondani, hogy bárki is jól járt ebben a darabban.
De az érzelmek valósak, és bár azt mondtam, hogy a Lányé nagyobb áldozat, a Fiú is nagyon komoly áldozatot hoz a lányért, ami egy kiemelkedő finálét teremt.
Érdekessége az előadásnak, hogy a filmben volt egy Once című dal, de ez már Broadway musicalben nem szerepelt már. Bár ez nem szokatlan, hisz pl. Fame-ből készült musicalben nem szerepel az Ünnepi Dal.
Az előadás maga alapvetően vetítésekre épül, így díszlet az nagyon minimális.
Viszont remek színészek vannak színpadon, akik muzsikával, énekel, beszéddel, tánccal egyaránt varázsolnak. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése