2018. szeptember 25., kedd

István a Király - Premier 2018-09-20

Van az fogalom, hogy valóra vált álom.
Így tudom leírni az István a Király-t, és nem az én álom, hanem az Operettszínház álma.
Ugyanis döbbenetes élményben volt részem. Az teljesen megszokott, hogy magas színvonalú előadásokat látok, de életemben először olyasfajta szárnyalást tapasztaltam meg, ez a darab egy hatalmas energiabomba, a színtiszta adrenalin, amellett, hogy az emberi kapcsolatok is nagyon jól vannak ábrázolva benne, abszolút meg van a drámaisága.
És kezdeném is Istvánnal. Veréb Tomi a történelem legfiatalabb Istvánja, még csak 24 éves, de ahogy végig játszotta ezt az előadást, az valami egészen eszméletlen volt. És ez még csak premier volt, így ő ennél még sokkal jobb is lesz. És ebben nagy szerepet játszik, hogy tavaly megkapta Quasimodot, amit ő az eddigi csúcsnak tart, hisz ez nagyon távol áll tőle, még is sokat tanult belőle.
Engem megint lenyűgözött Tomi, és nagyon büszke vagyok rá, és még 10 éve sem ismerem őt.
Legjobban a Nincs más út csak az Isten útja tetszett tőle, mert ott volt olyan rész, ami nagyon is Tomis volt, amikor elragadta a hév, ő nagyon szenvedélyes bír lenni, bár ebben a darabban nagyon komoly alázattal bír, és ebben aztán tényleg sokat segített a Notre Dame-i toronyőr.
De az Oly távol vagy tőlem is egészen elképesztő volt, egy igazi ima volt az a dal, nagyon szerettem.
De már az elején az első dalnál amiben énekelt, a Töltsd el szívünk fényesség is elvarázsolt.
És akkor jöjjön Gizella. Zámbó Brigitta alakította. Őt még nem láttam eddig színpadon, rajta kívül még egy ilyen szereplő volt a darabban.
Viszont leesett az állam, olyan gyönyörűen énekelt végig, ami nagy hatással volt rám.
Azóta amúgy Broadway Fesztiválon is láttam, hallottam őt pár dalban. Lehetséges, hogy meg van a legújabb felfedezettem. Mindenesetre érdemes megjegyezni a nevét, mert szerintem még fogunk róla hallani. Ráadásul Gizella nincs is annyit színpadon, így nehezebb dolga van, és még ez csak premier volt. Amennyire érdekes volt anno a szereposztás, úgy látszik nagyon betaláltak.
Réka, őt Gubik Petra alakította, aki egyszerűen lenyűgözött. Összességében azt hozta amit a Monte Cristo Grófjában, és még annak CD-jét hallgatva szerettem meg a hangját.
Nagyon jól áll neki népdal éneklés, még ha helyenként bizonytalannak tűnt az éneklése, de hibátlan volt. Összességében jó úton halad, hisz Esmeralda szerepében is zseniális a Notre Dame-ban, de ez még annál is jobb összességében, bár az tény hogy drámaibb szerep, mint Esmeralda, mint Mercedes nálam. De érdekesség hogy Réka maga is kitalált karakter, bár az is igaz, hogy a Marie Antoinette-ben is kitalált karaktert játszik, bár ott igen rossz volt, Vágó Zsuzsi nyomába sem ért, meg az nagyon nem az ő szerepe volt, alapvetően a darab lekerülést is neki tulajdonítom, hisz nagyon kilógott sajnos.
De a Notre Dame-ban, mint főnixmadár tért vissza tavaly, és idén még erősebb ez.
Így belegondolva nem tudok róla, hogy létező szereplőt játszott volna már, ez megint egy érdekesség.
Bár nyilván ez nem probléma, hisz a történelem egy ismert dolog, de a színház képes valami újat is adni, mondhatni tovább gondolja a történelmet, ezt láthatjuk több előadásban is.
Másrészről nem véletlen, hogy a színjátszás csúcsa a Rómeó és Júlia pl. Nyilván a kitalált történetek is lehetnek magával ragadóak.
Koppány, aki Réka apja, Feke Pál. Pali olyan színészt, akit én lehetőség szerint kerülök, bár abszolút meg van a zenei tudása, de nekem a rockos hangszíne nagyon nem tetszik, viszont most meg kell dicsérjem, mert Koppányként zseniális, ez a szerep sokkal inkább passzol hozzá, a hangjához abszolút illik Koppány karaktere.
Ahogy már mondtam, hogy nagyon kitettek magukért a szereplők és ez Koppányra is igaz.
Pali most volt a legjobb amikor láttam, bár a Nyomorultakban úgy hogy megbarátkoztam vele valamelyik előadásban, de most tényleg nagyon jó volt. Le a kalappal!
Torda avagy Szomor György. Nagyon nehéz bárkit is kiemelni a darabból, de Gyuri volt talán a legjobb. És ezt a hatásban tudom lemérni. Voltak részek amik hidegrázósak voltak, konkrétan lehet érezni félelmet. Ezzel amúgy még az elődeit fel múlta kb., bár nem szeretem az összehasonlításokat, hisz sokkal fontosabbnak tartom, hogy egy szerepben többen is kiválóak legyenek, de valamit egészen elképesztőt nyújtott Gyuri, amikor Koppány dühös volt és közbe lépett az is tetszett pl. még az első felvonásból, de a 2. felvonásban egy vadállattá változott át tényleg.
És ami bennem megfogalmazódott, hogy nagyon hálás vagyok, hogy színpadon láthattam, mert kb. mindig lenyűgöz. Monte Cristo Grófja az amit csúcsnak tartottam nálam, ahol már egy bizonyos részen Jekyll-re is alkalmasnak tartottam és tartom őt, aztán tavaly a Notre Dame-i Toronyőrben még rá tett egy lapáttal, az a Frollo amit megformált az zseniális volt, pedig egy utálatos karakter, én pl. kimondottan nem szeretem az ilyeneket. És a végén Quasimodo ki is mondja a valóságot róla.
Viszont amit itt az István művelt arra még felkészülni sem lehet.
Laborc, Kerényi Miklós Máté. Alapvetően ő is jó volt. Szenvedély az meg volt benne abszolút, bár nekem sokkal inkább tetszett az Algernonban ahol visszafogottabb volt, a kiabálva éneklés nekem nem a kedvencem. De tényleg jó volt ebben a szerepben.
Asztrik, a főpap, Magócs Ottó. Őt abszolút dicséret illeti, és alapvetően kedvelem őt Marie Antonietteben egészen zseniális volt, mint visszafogott, elvágyódó király, itt erősebb karaktert is nagyon jól hoz, de úgy alapvetően jól állnak neki a karakterszerepek, és  nyilván nem véletlenül volt Mozart anno. 
Sarolt, Siménfalvy Ágota. Ágó abszolút lehengerlő volt, egy igazán kemény anyatigris, nagyon jó volt ezt látni tőle, amúgy a Rómeó és Júliában is hasonló szerepe volt Lady Montagueként, és abban zseniális volt.  És itt is az, egyszerűen tökéletes választás erre a szerepre.
Koppány feleségei: Dancs Annamari, Faragó Alexandra, Szendy Szilvi.
Faragó Alexandrát is most láttam először színpadon, ős is tetszett és van egy elég egyedi énekhangja, így emlékezetes volt. Dancs Annamari egyszerűen zseniális volt, nagyon élvezte ezt, és régóta szeretem őt, és hát most is büszke volt, sőt kimondottan tetszett milyen szenvedélyes volt.
Szendy Szilviről nem nagyon tudok mit mondani, ő rá valahogy nem figyeltem, bár ő kimondottan üdítő jelenség. Virágot Algernonnak-ban egészen zseniális. Meg Broadway fesztiválon zseniális műsort csináltak Peller Károllyal, ahol nézőtípusokat játszottak el.
Vecellin, Gömöri András Máté. Ő is rendben volt abszolút, jól hozta a német lovag szerepét. Gizellával való duettje nagyon jó volt. Máté kapcsán voltak feltartásaim korábban, de a megfelelő szerepben képes nagy dolgokra ezt már az Ének Esőben és az Algernonban is tapasztaltam.
A földesurak: Sur - Szabó P. Szilveszter, Solt - Pálfalvy Attila, Bese - Mészáros Árpád Zsolt
Hármójuk közül Szilvesztert emelném ki, aki ebben a szerepben lubickolt nagyon is, az Apáca Show gengszter vezéreként nem nyújtott ilyen jót, bár ott sem volt rossz, de ott érezhetően visszafogta magát. Itt viszont kiélhette magát, hisz a 3 földesúr, a két nagyon haszonleső, amely mindkét félnek jól benyal. Ez számomra nem szimpatikus, amúgy belépőjük abszolút hatásos, mondjuk Pálfalvy is jó volt, de örültem volna, ha Földes Tamás lett volna a harmadik, de ami késik nem múlik. Alapvetően Árpi is tetszett az előadásban, kellett tőle egy ilyen pozitív alakítás, hisz Rebecabban hát finoman szólva is vegyes érzéseim is voltak vele kapcsolatban.
Amennyire zseniális Fawell Bálint Ádám, nála pont a csibészségét hiányoltam, viszont az Istvánban ez abszolút meg volt MÁZS-nál.

Az előadás tényleg zseniális volt, koreográfia különösen nagy dicséret illeti, egészen elképesztő látványvilág jött ki ebből, említettem is Tordánál a hidegrázást, ez abszolút igaz amúgy a táncra.
Némi negatívum a rendezésben keresendő, hogy az előadás modernizálva van, a főúrak aktatáskával és öltönyben vannak a színpadon, az pl. kimondottan zavar, de ez a városmajori Jézus Krisztus Szupersztárban is zavart anno. Viszont a lázadóknak, vagyis Koppány csapatának kimondottan jól állt az a ruha amit rajtuk volt, Koppány feleségei öltözéke is el van találva, hisz vörösben vannak és igen tüzes kis menyecskék. Gizella pedig kimondottan méltó királynő és Sarolt is méltó anyakirálynő. István megjelenése viszont elég modern, bár a koronázása kimondottan jó volt, ott tényleg az adott korban érezhette magát az ember.Torda megjelenése meg zseniális, ahogy ki van festve, ez is sokat számít, bár amit Gyuri játszott mellé, tényleg zseniális volt.
A darab amúgy érdekes, erősen Jézus Krisztus Szupersztárra emlékeztet, ugyanis bár István a Király címe az előadásnak, még is alapvetően Koppány szemüvegén látjuk ezt az előadást.
István kevésbé hangsúlyos és pl. Gizella alig van a színen vagy Sarolt, de amikor színpadon vannak, akkor abszolút kitűnnek. Mondjuk ezen előadás vége is picit hajaz a Jézusra.
De ez még is csak az István a király.  A mi történelmünk meghatározó darabja.
És maguk a darabban megszólaló hangszerek is régmúltba visznek el minket, és nagyon kellemes élményt nyújtanak. Ez is belém égett az előadás kapcsán.
A himnusznál ami a darab végén hangzik el, felállt a közönség. De az előadás maga is állótapsos volt, félelmetes élmény volt, nem véletlen dicsérte Peller Anna is a Broadway Fesztiválon pl.
Aki ott volt, a hatása alákerült. Mondjuk még egy kicsi negatívum, hogy körülettem beszéltek az előadás alatt, magyaráztak, ez mondjuk igen zavaró volt, A történelemnek ezen részét illene ismerni vagy legalább felkészülten eljönni. Mondjuk én ezt a darabot még nem láttam felvételről, de a történetet nyilván ismerem. Mindenesetre lízingeltem volna Istvánéktól valami harci eszközt.

De ezt leszámítva minden a helyén van volt tényleg. Musical együttes és stúdiósok is ezer fokkal égett, és a darabnak jót is tett, hogy ennyire fiatalos, hisz a lendület az egészen elképesztő volt, amit beleraktak, de a tapasztalt "nagy öregek" is ugyanolyan vehemenciával nyomták végig az előadást.
Csak dicsérni tudom az előadást. Picit olyan ez számomra, mint egy jó focicsapat, ahol van sok fiatal sportoló, aki bizonyítani, de ott vannak a rutinos rókák akikben ugyanúgy ég a tűz, és ez a kettő nagyon jól kiegészíti egymást. 
Még egy kis utózenge. Broadway Fesztiválon pénteken volt egy külön István a Király blokk.
Koppány - Dolhai Attila (másik szereposztás) és csapata motorral érkezett ami megdöbbentő volt, és István duplán lóháton érkezett, Tomi mellett Kocsis Dénes is megérkezett. Amúgy vicces volt, mert mindkét szereposztás majd minden szereplője jelen volt, és Tomit elfelejtették felkonferálni, de azért a végén az is meg volt. Szomor Gyuri volt a hiányzó, mert ő a hétvégén Sopronban játszotta végig az Aidat, az István premier után, 24 órán belül két premiert is lenyomott, le a kalappal előtte. Az Aidara tervezek elmenni Sopronba, már most akartam, de zsúfolt hétvége miatt inkább lemondtam róla. Stéphanie Schlesser játssza a címszerepet, aki szépen megtanult magyarul beszélni és énekelni, ezt a We Will Rock Youban tapasztaltam, Vastag Tomi a szerelme, emellett Szomor Gyuri és Füredi Niki is játszik az előadásban, nagyon jó szereposztás, és a darab is nagyon jó lehet, dalokat már hallottam belőle. Elton John egy remekművet írt. De tényleg István a Király!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése