2011. február 7., hétfő

Mozart, l'opéra rock

Előjáróban:
Darab története eltérő a Lévay féle darabtól. Bár vannak hasonló vonások. Pl. a darab kezdetén Mozart épp úgy olyan kicsapongó, mint a Lévay féle darabban. Természetesen az édesanyja kíséri itt is őt, amíg meg nem hal. Viszont ami nagyobb eltérés, hogy itt Mozart Aloysiaba szeret bele először. De ennek végülis nem lesz jó vége, így Mozart csalódik, és Constanze mellett köt ki. Hasonló vonások nem érnek véget, itt is a szülők akarják, hogy Wolfgang elvegye Constanze-t, és alá is íratják ezt vele. Ám de ebben a darabban Constanze eltépi a papírt. A darabban fontosabb szerepet kap Salieri, Mozart nagy riválisa,
aki a 2. felvonásban jelenik meg.
Leopold és Nannerl Mozart is szerepelnek ebben a darabban is, végül is Nannerl szerepe ami ebben a darabban kevésbé kerül előtérbe, bár azért van szólója, illetve Constanze-val illetve az az apjával vannak közös dala.
Illetve a darabban van még egy Rosenberg, akinek csak szövege van, de így is főszereplők között van. Illetve ebben a darabban is szerepel egy szimbolikus szereplő, egy bohóc. Ami jelen esetben a szereplő félelmeit testesíti meg. Illetve van egy Diva, egy opera énekesnő a darabban aki pl. zárószámban is részt vesz Nekem a DVD-n szereplők közül egyedül Constanze, az aki nem igazán jött be, ezzel szemben pl. Nannerl nagyon is bejött pl., és az az összes szereplő rendben volt. W.A. Mozartról nem is írnék különösebbet mert ő egyértelműen jó választás.

Tegnap megnéztem a DVD-t.
Az előadást már korábban is láttam, de az csak kézi kamerás felvétel volt. Bár meg kell mondjam nem sokat változott a véleményem az akkorihoz képest.
A negatívumok továbbra is megvannak.
Sok a próza, bár vmelyest elviselhetőbb ezen DVD-n.
De így is probléma a sok szöveg a darabban. A legjobban egy rossz focimeccshez tudnám hasonlítani, ahol a bíró minden apró szabálytalanságot lefúj, és ezért nincs folyamatos játék.
De azért némi tudatosság érezhető a dalok felvezetősénél, bár nem minden esetben.
Pl. a L'Assasymphonie kezdetére teljesen be lehet aludni, hisz nagyon sok a szövegelés, mindez bármiféle tudatosság nélkül. Olyan érzése van az egésznek, hogy na kifogytunk a szövegből akkor jöjjön egy dal. Pedig ez a darab egyik legfontosabb dala, amit finálé után is játszanak. Igaz ez a DVD-n nincs rajta, mert ez a fajta finálé később keletkezett.

Vannak egyéb úgy nevezett negatív dolgok, de ezek végül is érthetőek, mivel marketing szempontok miatt vannak. A darab úgy készült, hogy fiataloknak, a tinédzsereknek tetsszen.
Ezért van kifestve pl. Mozart is. De amúgy nagyon korhű a darab a ruhák, a jelmezek nagyon jók, szóval az embernek tényleg olyan érzése, mintha Mozart korában lenne.
De ennek ellenére vannak azért erősen túlzásba vett dolgok, pl. rózsaszín kalap, vhogy nagyon nem illik a darabba.
Mondjuk a DVD-n több helyen van egy nagyon illúzió romboló dolog, ugyanis többször látható a darab közben az az együttes, aki szolgáltatja a zenei aláfestést. Ez a dolog nagyon zavaró, mert kizökkenti a nézőt az előadás menetéből, legalábbis én így látom.

De mindenezek mellett is maradt még egy elég komoly negatív.
Még pedig, az hogy bár hiába nagy színpad ezt a darab során nem használják ki, jó formán csak főszereplők vannak fenn. Ami azért olyannak hat mint amikor Puskás stadionban csak mondjuk néhány ezren vannak.
De amikor még is fenn vannak a táncosok, akkor sem érződik az egység a darabban, vagyis nincs egy jól megtervezett koreográfiája a darabnak.

És akkor végére hagytam magát a zenét. A zene kiváló, nem hiszem, hogy bármi kivetni valót lehetne találni benne, tökéletes alapanyag.

És akkor elérkeztünk az összegzéshez.
A darab messze van a tökéletestől, de még a jótól is. Az említett kiváló hanganyag mellé egy mindenféle összhangot nélkülöző előadást sikerült rakniuk.
Így 60%-osnak mondanám az előadást.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése